Bezoek aan het Spoorwegmuseum in Utrecht.

                                                         
 
Marijke had van de Postcodeloterij 4 vrijkaarten gewonnen voor bezoek aan het Spoorwegmuseum in Utrecht. Dus 3 oldtimervrienden bij elkaar gezocht en
   zo reisden Nico, Jaap, Edwin en ik op zondag 13 november in stijl met Edwin's bejaarde Peugeot naar het museum.

     
 
       
  
   
                    
          
   
   
       
       
     
     
                 
                       
                                 
                            Wij vonden het alle 4 een geweldig mooie leuke ervaring het bezoek aan het museum.
                           
Helaas zijn de meeste foto's niet helemaal scherp dus het ligt niet aan je computer of de ogen als je een waas denkt te zien.
                                                                                                     
                                                                                               




Lustrumweekend Russische Klassieker Club NL


                    
   Het 15 jarig bestaan van de Russische Klassieker is weer gevierd met een kampeerweekend.
     Er was een fantastisch mooie rit uitgezet in Zuid-Limburg familie Smeets waarmee we helemaal door de heuvels van Valkenburg en omgeving zijn gereden
     naar het historische miljoenenlijntje bij spoormuseum station Simpelveld.
     
                                                                   


                                                                   We hadden een heel veld tot onze beschikking op camping Hommelhof in Susteren.


               
                                                                                                                                                                                                                                                                                                         
                                                                                     Prachtig plaatje in de buurt van Valkenburg
         


                                                                   

           

          Het was echt een hele mooie rit naar het Spoorwegmuseum in station Simpelveld.

                                               

               
                                                                     

                          In de loods werd gewerkt om een lokomotief weer in vetrouwd werkende staat te krijgen waarvoor de lokomotief geheel uitgekleed was.

          Na uitleg over het reilen en zeilen van een museum spoorlijn door Erik Smeets zijn we weer teruggereden naar de camping waar ons
          
een heerlijke bbq te wachten stond. Is natuurlijk sowieso gezellig om samen met anderen om het hete vuurtje nog wat na te keuvelen.

           

       Er was zondagmorgen nog het spelletjes-festijn wat wel een serieuze aangelegenheid was en daar werd grondig overlegd door de deelnemers.

            
       Aan alles komt altijd eens een einde en moeten tenten en dergelijke afgebroken worden en oldtimers opgeladen. Maar wij vonden het heel leuk en gezellig.

             




             Najaarsrit 2017
                                           Russische Klassieker Club NL.

                                 

                 Het was weer druk op zondag 8 oktober in Steenwijksmoer, de G J Soppestraat leek wel een drukke straat in een buitenwijk van Moscou.

                                                                   
                 Na vorig jaar deelnemers aan de zomerrit ontvangen te hebben bij ons thuis was nu de najaarsrit aan de beurt. Het weer bleek dit jaar wat minder geschikt om hen buiten op het
                    terras te ontvangen en hebben Marijke en ik er maar een grote partytent tegen de terrasoverkapping geplaatst zodat we een mooie ontvangstruimte hadden gecreeërd.

                                                                     

                 Na een paar potten koffie en thee hebben we enkele dames die het hier wel erg gezellig vonden aan de stamtafel toch overgehaald om te gaan doen waarvoor zij waren gekomen
                 namelijk de "Najaarsrit" rijden. De rit ging via mooie landelijke weggetjes via Coevorden naar Duitsland waar we na enige kilometers in Laar terechtkwamen, een klein dorpje
                 waar de inwoners voor 50% uit Nederlanders bestaat. De rand van het dorp ligt 200 meter van de grens dus waren we ook zo weer in Overijsel bij Gramsbergen.

                                                         

              Na een klein uurtje hadden we een leuk plekje gevonden om een tussenstop te maken waar we gezellig konden kletsen met glaasje fris dat door de club werd aangeboden.
             
                                                       

                                                       

             
                                                         

                                                       

            Traditioneel gaan er motorkappen open om eens bij elkaar in de machinekamer te kijken, nu was Edwin met zijn Wartburg 1.3 (afkomstig uit de DDR) gekomen omdat hij de rit naar
            Drenthe en weer terug naar de Randstad voor zijn pas verworven Soporoshe een beetje ver vond. Maar volgend jaar zal hij ook vast en zeker met zijn Rus te zien zijn bij de RKCN
            evenementen.
            Na enige tijd werden we het eens dat we toch maar weer eens moesten gaan rijden en hadden een best mooie route voor de boeg.

                                                                                             
                               
              Helaas hebben we geen foto's onderweg.

                                                                     
                                                       

                                                                                                





                 Oost Europa dag 2017
                                                   bij het Skodamuseum in Doornenburg

           
Op de parkeerweide voor het museum was het goed toeven in het zonnetje. Kofferbak verkoop was toegestaan maar bij de Skoda's 105 enz. is dat aan de voorkant daarom heb ik
onze handel ook maar aan de voorkant uitgestald.

           

           

           

          

           

           

Buiten was het een mengelmoesje van oostblokmerken maar in het museum stonden de Skoda's van Hans Hubers uitgestald.

       

           

          

           

           

Mijn eerste nieuwe bromfiets was zo'n JAWA maar dan in blauw/wit (of was het grijs?)


         
         

De middag werd afgesloten met een toerritje door de mooie omgeving van Doornenburg.


Filmopname in Brussel voor Au service de la France


                                                
                                                          

   Op de uitnodiging om een Russische klassieker beschikbaar te stellen ben graag ingegaan voor filmopname in Brussel.  Het is een komische Franstalige spionagefilm/serie welke gedeeltelijk in
    Rusland en Parijs speelt heb ik begrepen. Ik kreeg kleding uit de jaren '60 aan want ik moest een aantal rondjes rijden met de Moskvich 407 zodat ze mij in het voorbij gaan konden filmen.
    Het was een prima verkleding want Marijke heeft me zelfs niet herkend en me dus niet gefotografeerd.

       
 
       

                                                                            

                                                             

          

           
 
       Er waren niet alleen Russische auto's zoals Volga en onze Moskvich, zo waren ook twee Poolse merken, de Syrena 104 met de zogenaamde zelfmoorddeuren en de grijze FSO Warszawa.
       
             

     Toen aan het eind van de dag de opname's erop zaten  zijn we richting Bruinisse gereden waar we bij Jaap en Annie gingen overnachten in onze camper. Tijdens het opladen begon heel fijntjes
      te sneeuwen maar dat werd onderweg steeds erger en begon de weg steeds witter en witter te worden en kon ik met de camper met  autoambulanche erachter niet meer harder rijden dan 60
      km/pu rijden. We waren wel blij dat we in Bruinisse konden overnachten.

                                                                                         

                                                                                                 Het was net of we echt in Moscou waren zo ijzig koud en besneeuwd was het.
                                         
                                                                                             

                                                                                                       Jaap met zijn Nissan Laurel op de winterse sneeuwvlakte bij Bruinisse.







                            Najaarsrit 2016 van "Russische Klassieker Club NL"


                           

     
Dit keer was het verzamelen in de molen van Zwiep, toen ik daar aankwam was het al aardig druk met Russische klassiekers. Het was ruim 80 km van ons
       huis en dat leek me een betere beslissing om met de Wartburg 353 Tourist te gaan omdat die gemakkelijker een paar honderd kilometer rijdt op 1 dag dan
       de Russische Moskvich 407.

       


         

    Wel heel bijzonder vond ik bovenstaande Luaz 967 uit 1983. De Saporoshez hebben dezelfde motoren als deze Luaz. In de Russische staten liggen niet overal 
     
bruggen over kanalen en rivieren daarom kunnen veel legervoertuigen zelf zwemmen, ook deze Luaz vaart zo naar de overzijde. Ook in het water wordt de
     wagen aangedreven door de wielen dus het is verstandig niet te gladde banden te hebben want dan loopt de snelheid ernstig terug vermoed ik.

         

    Organisator Aat had als bestemming voor de tussenstop Museum station (MBS) Haaksbergen uitgekozen waar we ruim een uur van konden genieten om alle

     historische dingen te bewonderen.
                                                                         
                                                           
          

         

           

    Hierboven zie je een draaiplateau waarmee de locomotieven eerst gedraaid worden
voordat ze de loods in gaan en zo dus direct kunnen vertrekken. 
   
Rechts staat de watervulpijp om de stoomlocomotieven met water te vullen.                                  

                                                                         
   
    
                     
  

                         

                                             

   In de treinenwerkplaats staat ook nog voor een paar jaar werk maar ook dat hoort bij de hobby, het is niet alleen maar over de rails scheuren met de
   
locomotieven.
   Hieronder zie je een treinbus met twee voorkanten met elk hun eigen motor en bediening. Als hij op zijn eindpunt gearriveerd was stond de 
  
chauffeur/machinist op en nam plaats aan de andere kant van de treinbus en reed weer terug.
                                 
        
                                                               

                                     

                                           

         

    Tja aan alles komt eens een eind en nu dus ook, tijd om te vertrekken niet met de trein maar met onze oldtimers. Maar na enige kilometers viel
     het konvooi uit elkaar na een kruisingoversteek, na een poosje gewacht te hebben zijn wij weer verder gereden. Aat had weer een geweldige
     route uitgezet welke je dus op meerdere manieren kunt rijden zo bleek toen we opeens de afvallige groep langs de kant van de weg zagen staan.
     De Luaz had de pijp aan Maarten gegeven, de spanning op contactslot/ontsteking was er niet meer om onduidelijke reden maar in het konvooi
     reden uiteraard zat deskundigen mee die na een beetje spanning proberen te meten hier en even daar er maar gewoon een bypass hebben aan-
     legd zodat hij op eigen kracht zijn weg kon vervolgen.     

   
       

            

                                                             

                      Het was dus weer een prachtige rit met heel mooi zonnig weer en een prima startlokatie bij deze mooie molen in het werelberoemde Zwiep.

    
 





 Technische dag 2016 Russische Klassieker Club NL & Ladaclub NL



                                         
 

                         Jaarlijks zijn we welkom bij Autobedrijf Snippe in Nieuwlande in Drenthe, de Lada-specialist van Nederland, om daar de Technischedag te houden met
                                                                                                        Russische Klassieker Club NL & Ladaclub NL

         

                                                                              
                                                                           Gezellig in de koffiehoek en lekker bijkletsen met koffie en koek en een kroket als tussendoortje.

           
         
                                                                     
              Tijdens de technische dag waren ook een paar van de nieuwste Lada's te bewonderen en te rijden zoals de Lada Granta en op de foto's onder de nieuwe Lada Kalina Cross

      

                                                                  


             
   Het Trabivrienden Arendonk verwen weekend voor Trabi- en alle overige oldtimer-liefhebbers 2016   


                                         
                                                 

      
   
    Het oude vertrouwde kampeerveld was lekker droog en dus ook goed te berijden met de vrij zware campers van ons en onze andere mede-kampeerders.

                                                               

                       
                                                                                                           
                       
                                                                                                             
                       
                                                                                                             
                       

                                                                                                                 

                                    Zaterdagochtend stond er gepland voor het rijden van de rit, na het ontbijt in de "Gouden Arend" van Paul en Fien.
                                   
                                                                                             
                     
                                                                                                     
                                                 
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                 

                                                   
                                                                                                                       
                                                                         
 
                             
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                       
               
 
                               




                                  Zomerrit Russische Klassieker Club Nederland
                                                                                  26-06-2016
                                                                                                              Steenwijksmoer

                            
       
                          De route is door Jelle Jan en mij uitgezet met een beetje hulp van Marijke als m'n persoonlijke secretaresse.
                               Voor ons een hele nieuwe omgeving om een rit uit te zetten maar met het thema "Russische staten" hadden we een
                                richting waar we ons op konden richten.

                                             

                                                 

                                Het vertrekpunt zou het Dorpshuis in Steenwijksmoer zijn volgens afspraak maar dat bleek niet door te kunnen gaan,
                                maar dat kan geen probleem zijn voor Marijke en mij want gelukkig hebben we de benodigde stoelen nog steeds voor
                                het pakken en de horeca koffiezetter stond ook weer snel te glanzen in de keuken. De veranda werd al snel een gezellig
                                clubhuis lekker in het zonnetje.

         
   

                                                     
 
     De eerste Russische (geannexeerd dan wel) staat "De Krim" werd onze eerste
     fotomoment.
       

       

       
       
                                                                
       

       Na allemaal op de foto te zijn gegaan werd het weer tijd om onderweg te gaan naar de volgende Russische bestemming: "Nieuw Moscou"
 
       

       
  
         

          

      
    

      Jelle Jan had ook nog twee van zijn Russische oldtimers uitgeleend waardoor er hier zijn Moskvich en Volga achter elkaar Nieuw Moscou inreden.
      Gelukkig dat er geen fotorolletjes meer in de camera's zitten tegenwoordig je kunt lekker blijven foto's maken en thuis knip je bij, gooi je weg of
      bewerk je ze nog een beetje zodat je de auto zo mooi mogelijk kunt laten zien.

      Hup naar ons volgende Russische doel namelijk we gaan de ijzige kou opzoeken, we sturen alle deelnemers naar "Siberië!"                                             

                                                

      Ook hier zijn de wegen in Siberië een beetje belabbert en de auto van één van de deelnemers had even moeite met aanslaan maar Albert heeft hem kundig
      door de prut achter zich aangesleept zo uit Siberië vandaan.

     
      

     
     

      Na Siberië kwam er de echte tussenstop om even wat te drinken, eten en nog even verder te kletsen. Ook moest de Lada die op sleeptouw was meegesleept
      weer even aan de praat gemaakt worden maar dat was een kwestie van het teveel aan benzinedampen in de carburateur te laten verdampen en toen startte
      hij weer op eigen kracht.
      Toen iedereen weer klaar was om verder te gaan zijn we vertrokken naar Nieuwlande waar we gestopt zijn bij de Ladagarage van Albert Snippe.
       Hier stonden twee nieuwe Lada's te wachten op ons. Het zijn mooie moderne auto's geworden.

           

       Ook stonden er een aantal gebruikte Lada's op een rij te wachten op nieuwe eigenaren.

         
     

         

         

       Het was leuk om weer eens bij een Lada specialist rond te struinen waar toch ook leuke jongere Lada's te zien zijn en wie weet zijn er hier auto's bij die de
       
oldtimerstatus gaan halen. Na de zomer zijn we hier weer welkom voor de technische dag van Russische Klassieker Club en Ladaclub NL.
       Nadat we hier alles bekeken en besproken 
hadden hebben we de laatste
       
kilometers naar ons huis in Steenwijksmoer afgelegd met ons konvooi.
           

       Na nog een laatste drankje op ons terras werd het uiteindelijk toch tijd voor de deelnemers om de Russische oldtimer weer naar huis te brengen en zo vertrekt
       de één na de ander.

           

            

       Het was een heerlijke dag met leuke mensen en we vonden het weer leuk om iets te organiseren.


  
     
      
   

                          


                                Wartburgtreffen Heimweh 2016 in Eisenach

    Terug naar HOME                          


         Onderweg naar het Wartburgtreffen Heimweh in
        Eisenach hebben we een tussenstop in de Harz gemaakt bij bevriende kennissen,
        
m'n vm. pedicure Yvon en haar Rob.

                                   
                                                         
               





                           

 2 Takt Vrienden had donderdag 4 augustus het vaste plekje weer ingenomen op Spicke het evenemententerrein voor het Wartburgtreffen.

Jaap en Annie de Ronde waren de eersten die hun caravan geplaatst hadden en wij waren de volgende. In de loop van de middag kwamen er steeds meer bij.
Wij hadden onze rode Wartburg Tourist op de kar meegenomen achter de camper.
Dit was voor mij de eerste keer dat ik niet zelf rijdend met de Wartburg hierheen gekomen ben maar we wilden nu eens
samen met de camper en konden zo eerst naar vrienden die in de Harz wonen.

 
        
   Er waren enkele hele mooie 311,312 en 313 cabrio's
         
   Er waren zelfs 2 boten van DDR makelij, diverse Barkassen B1000 en Framo/Barkassen.
   
          
   Deze rode racewagen was op het chassis van een 311 gebouwd

         
   Zeer veel pech had Peter van S en Joris van H die onderweg schade hadden opgelopen, zeker Peter had heel veel schade aan beide achterschermen en
     achterpaneel maar ook zijn mooie aanhanger had schade aan de voorkant opgelopen. Heel erg jammer van deze super mooie combinatie.
                                           
           
                                  
        
   

Zo neem je dus de baby mee.

 
 
   
         
      Ik zag deze witte sportwagen uit de verte rijden en dacht een Melkus te zien maar dichterbij veranderde dat in: wat zie ik nou....wat is hier gebeurd?
          Gelukkig heeft hij niets met Melkus van doen want het hele model was anders gevormd, over smaak valt niet te twisten maar mijn smaak is toch de
          echte mooi gevormde Melkus.
                                             
       
       
       
                                   

    De Amerikanen hadden spionnen gestuurd in een Hummer om al het DDR moois te zien.
     
    Er was zaterdagavond een heus optreden van de Joon Wolfsberg Band die met hun oldtimerbus waren gekomen.
                                           
     
    Donderdagavond is er altijd een gezellige bijeenkomst van alle nationaliteiten waar ieder iets van zijn eigen eet en drinkgewoontes meebrengt en dat
       kan soms wel even aardig aankomen waardoor je de volgende dag wat opstartproblemen kunt hebben....
     
     Ook allerlei caravans, vouwwagens en campers werden in de DDR gebouwd en vele waren hier vertegenwoordigd.
     
                                   
    Maar ook verschillende twee- en drie wielers waren er te zien zoals de Simson, AWO, IFA, MZ , Ural/Dnepr en IWL scooter.
   
                                                                                                                                        
                                     
    De Barkassen B1000 zijn ook bijna allemaal in prachtige staat, de ene nog mooier dan de andere. De Framo/Barkas was ook een hoog standje.

                                     
   Wij zijn ook heel blij met onze Wartburg waaraan we nog wel een paar nieuwe bobine's gedoneerd hebben omdat er dit jaar af en toe 1 weigerde als ze
     langere tijd vonken moesten leveren. Hier op terrein stonden diverse onderdelenhandelaren waar ik 3 nieuwe gekocht heb en moet het probleem opgelost
     zijn.



                                                       
    De traditie wil dat we met z'n allen uit het Nederlandse kamp in Eisenach uit eten gaan, een keer samen met Annie en Jaap in het centrum en een keer
       zoals de foto's bij een Italiaan. Kleine stukken vlees hebben ze niet in Eisenach en ook het dessert mag er wezen. Lekker smikkelen en gezellig bijkletsen.

      We kunnen weer op een leuk treffen en reis terug zien.




                                                     
   



              

          OOST EUROPA DAG 2014

                              

Zondag 11 mei is de Oost Europa Dag georganiseerd door Hans Hubers, Nico Ruhe en door mij in en rond het Skoda Museum Nederland in Doornenburg.
Het nog officieel te openen museum is eigendom van Hans Hubers is nog in de verbouw-fase maar hij hoopt het dit najaar helemaal naar zijn wensen klaar
te hebben. Nu, klaar of niet, waren er weer meerdere clubs aanwezig om de bij hun club aangesloten leden uit te nodigen om met hun auto of motorfiets
naar de Oost Europa Dag te komen. Ondanks de toch wel een beetje moeilijke dag , moederdag en super slecht weer het hele weekend, werd het steeds drukker met auto's en bezoekers.

 
 
 

Leuk en exclusief is deze verlengde Skoda 120GLS die bij andere mooie oude museum Skoda's stond in de speciale Skoda-hal van het Skodamuseum.
Veel type's die ooit in Nederland verkocht zijn staan hier opgesteld, er ontbreken nog een paar modellen maar er staan er ook bij zoals de bestelbus Beta
en de Skoda 9 persoonsbus zijn hier niet verkocht. De witte Felicia cabrio is jaren één van m'n favorieten maar er is helaas nooit een op ons pad gekomen.

     

     

   

   
                                                 

     

                                                                                                   
 
   Mooi gerestaureerde Gaz Pobeda die helemaal uit het zuiden van ons land kwam aanrijden en bij het Belgische Ostalgie Stammtisch Kempen zijn intrek
   nam.

    

 Joop en Jacky hadden de Trabibar weer onder hun hoede en hebben vele potten koffie gezet en frisdrankjes aan de man gebracht. Er was ook een Russische
 kraam waar allerlei lekkers te koop was. Buiten stond er een enorme patat frite kraam voor de deur dus er hoefde geen dorst of honger geleden te worden.

     

   

   


   

  Het Tatra-register hield vandaag hun voorjaarsrit en had een vrijblijvende tussenstop gemeld in hun ritbeschrijving en zodoende was er een grote
  opkomst van Tatra's. Maar Hans museum heeft ook een heel bijzondere Tatr, namelijk de bestelbus Tatra Beta welke opgebouwd werd met veel Hyundai
  onderdelen. Skoda bouwde een broeder model met veel Skoda Favorit onderdelen op. Dat is de witte naast de rode Tatra.

     

     

  Bij de Russische Klassiekerclub was het diorama welke gebouwd werd door Ad Goossens ook weer opgesteld wat natuurlijk veel kijkers trok.

     

     

                                                                     

                                                                 

                          

                    Het Russische leger hield hier in Doornenburg ook de boel goed in de gaten wat leek te leiden tot veel discussie of zelfs een opstootje.......

     

   Henny was uit Leiden komen rijden met zijn mooie hemelblauwe Trabant. En nog een oude bekende van ons was er, onze v.m. Wartburg 311 deed m'n hart
   sneller kloppen want die heb ik een paar maanden geleden aan Dirk verkocht die er samen met zijn gezin mee gekomen was.

       

  Leuk dat er nu drie verschillende Barkassen waren waaronder de Barkas bergingsauto van Autobedrijf Oppermans uit Tilburg die een Skoda Favorit met
  slechts 3000 kilometer op de teller meegenomen had die Peter te koop aanbood.

      

       

   Binnen stond nog een heel bijzondere auto te koop namelijk een Tsjechische Aero Minor.

       

                                                           

  De Skodaclub had ook een gereserveerde hal waar de leden bijeen kwamen met een aantal Skoda's.

     

     

 
   

 
   

 Als dank voor het organiseren van de Oost Europa Dagen kreeg ik een mooie, lekkere fles Becherov uitgereikt door het bestuur van de Skodaclub Nederland

                                                         

     

     

  Achter de Skoda Rapid hing een leuke Tsjechische caravan welke ik helaas niet goed op de foto heb gezet.

                                                               

  Het Skodamuseum had nog meer hallen waar het zijn auto's had staan. Heel grappig is de lijkwagen voor twee kisten hieronder.

     

                                                             

                                      Peter de tweetaktspecialist van Nederland nu eens met een andere rallywagen dan een uit DDR's IFA stal.  

                                                               

            Dit jaar waren helaas zeer weinig tweewielers, de Ural Djneper club was er met twee motoren met zijspan en een Izh Jupiter en er was
            nog een IZH en een Jawa. Waar ik helaas geen foto's van gemaakt heb.


                                           Ben van Nuland heeft weer een mooi verslag geschreven waarvoor mijn nederige dank.

                                  


                  

                                                          

                                                  
 
  


Het treffen van Pütnitz in Ribniz Damgarten

Marijke en ik zijn dit jaar voor de eerste keer naar het treffen Pütnitz geweest, samen in de camper met onze Trabant combi op de kar er achter.  

                                                                                                                                               

                                                                                                            

We hadden 4 dagen uitgetrokken om er rustig naar toe te trekken via overnachtingen op camperplaatsen of minicampings. De eerste overnachting was bij
Klazienaveen net over de grens bij een vriendencamping in Altenberge/Haaren.

                                        


                 

Motocross-vrienden van onze klein/-kinderen zijn hier sinds kort een minicamping begonnen en waren nog druk bezig het een en ander te bouwen en
zo was de stortplaats om afvalwater te lozen nog een beetje provisorisch maar wel in de stijl van het WK voetbal.

       

Onze reis begon niet echt met prachtig zomerweer zoals je kunt zien. Het leek wel of de wolken gewoon leeg liepen op de grond. We hebben inderdaad best een
aardig buitje op ons camperdak gehad. De volgende dag zijn we weer vertrokken om na zo'n 250 kilometer in Sittensen aan te komen.

       

Wij waren daar rond 15:00 uur en zijn op de camperplaats midden in Sittensen de tweede camper en konden gaan staan waar we wilden en om niet los te
hoeven koppelen ben ik maar achter in de hoek gaan staan. Voor middernacht stonden er wel 10 campers waarvan de helft Nederlanders.
Na de rit is het lekker om van een biertje te genieten maar nu wel lekker buiten in het zonnetje. Het was een prachtige gratis plaats speciaal voor campers
grenzend aan een park en een grote vijver aan de andere zijde bij de watermolen in het centrum van Sittensen.

     

Dinsdagochtend na onze drinkwater voorraad aangevuld te hebben en de afvalwatertanks geleegd te hebben zijn we tegen de middag weer vertrokken om onze
reis voort te zetten met doel voor vandaag Landgoed Krassow bij Zurow.

     

Het is een mooi Landgoed met goede plekken want er stond alleen een caravannetje en zodoende kon ik twee plaatsen innemen met onze combinatie.
We zijn hier een tweede dag blijven staan en hebben met de Trabant de omgeving verkend en boodschappen ingeslagen voor de komende dagen in Pütnitz.
's Avonds kwam er nog een camper bijstaan, een flink grote Concorde camper waardoor die van ons wel een klein beetje bescheiden uitzag.

       

De tuinman werkte nog trots met hun 70 jarige DDR tractor, een luchtgekoelde tweetakt diesel die je even voor hij in beeld kwam aan hoorde plopplopploppen.

                                                         

Donderdag hebben we de laatste 90 kilometer naar Ribniz Damgarten afgelegd en hebben we ons ingeschreven als deelnemer op het terrein van
Technikvereins Pütnitz. Mijn vraag waar we moesten gaan staan kwam een simpel antwoord, je mag gaan staan waar jij wilt en er is daar ruimte zat, ik
schat misschien een honderd m2 want de toegangsweg was al 3 kilometer. Het is een basis waar de Russen na de val van de muur uit vertrokken zijn met achter
lating van enorme hangars en diverse andere gebouwen. Toen het nog een Russische basis was leefden en werkten daar zo'n 10.000 personen.

                                                     

Het is nog steeds mogelijk om op te stijgen en landen op de banen van de vm. basis. Tegen een vergoeding kan men met de historische vliegtuigen een rondvlucht maken. Er was keus uit een dubbel dekker, een vliegmachien als op de foto en een oud jachtvliegtuig.

     

     

           

     

Vrijdag was er een rondrit georganiseerd door de omgeving en daar deden een paar honderd voertuigen aan mee, van brom- en motorfiets, jeep, vrachtwagens
in alle formaten, maar personenwagens zijn er natuurlijk ook in alle soorten en maten.

     

     

     

Gezellig in de Oostblok-file voor één van de enorme hangars, in een andere hangar stond het ontbijtbuffet en stonden rijen tafels en banken zodat daar misschien
wel duizend deelnemers tegelijk konden ontbijten. Alles is daar enorm.

       

     

Langs de route stonden en zaten hele mensenmassa's van de stoet te genieten en naar de deelnemers te zwaaien. Ewout en ik hadden op onze Trabanten
Nederland vlaggetjes gezet en dat maakte het publiek nog enthousiaster.


                                                       

                                           Ewout met Harro in zijn mooie blauwe Trabant met verder naar achteren een grote Tatra vrachtwagen.
                          De rit eindigde enige tientallen km's verder in Ostseebad Dierhagen waar we een flinke bak erwtensoep met brood kregen.

     

     

     

     

     

     

      

     

  Staat ook hier het Russische leger nou toch echt voor paal??                    Met flink wat handigheid maak je van de Trabant 1.1 een superzuinige diesel ( 1:30)

                                                       

     

                                                     

Uit Dierhagen terug naar Pütnitz om de camper weer op te zoeken waar intussen een mierenplaag aan boord is uitgebroken. Eerst zagen we een paar mieren
langs de wand lopen maar al gouw ontdekten we er ook in kastjes. De temperatuur buiten ging over de 30 graden en dat vonden die kleine kriebelaartjes ook
een beetje warm denk ik want toen we de koelkast openden bleek het daar zwart van de mieren te zijn. Gelukkig hadden we een spuitbusje Deet insekten
verjager en daar hebben we de mieren mee bespoten en daar waren ze niet tegen bestand. De toestroom was toch niet te stoppen want ze bleven komen,
buiten onder de luifel hadden we een gaatjes tapijt liggen en als je daar wat opdrukte borrelden de mieren er gewoon doorheen naar boven.

                                                     

     

                                                   

                                                                                   Ons uitzicht bij de camper vandaan.

     

  In het centrum van de basis was vanalles te zien en reed er een heel museum rond het had wel wat weg van een boulevard, een drukte van jewelste. Hier was
  ook het clubhuis van Ostalgie Stammtisch Kempen de Belgische club waar ook veel Nederlanders lid van zijn, wij dus ook. Daar zijn weer vele potten koffie
  gezet en was het gezellig.

     

     


     

                                                                                            

Zaterdag was er de parade over het Pütnitz-terrein en werd er nog meer van stal gehaald door het museum en daarvan heb ik ook weer lustig foto's staan
nemen.

Totaal had ik 275 foto's gemaakt maar daar zijn er toch wel een paar van in de prullenbak verdwenen maar ik vind er toch een groot aantal leuk en heb er veel
geplaatst. Mocht het vervelen scrol dan snel door of kijk een andere keer verder.

        
   

     

     

     

                                                             

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     


     

 
     

  
   

     

     
 
                                                                 

      


      

     

     

     

     

     

     

      

     

     

      

     

     

      

      

     

     

     

     

     

     
 
     

  Hoho, even een momentje voor een servicebeurtje, deze heren zijn helemaal uit Moscou komen rijden. Reken maar voor de brandstof een budget van 3600,-
  echter zullen ze in Moscou wel enige honderden liters benzine getankt hebben en dat kost daar waarschijnlijk enkele dubbeltjes per liter en geen €1,50 zoals
  hier in Duitsland.

     

                                                           

     
                                                        
     
  
                                                           

   
    

       

   
     

       

       

       

       

                                                                 

     

     

                                                             

     

                                                         

                                                      Zo en nu mag het gaan sneeuwen dan kan deze ook even een demonstratie geven.
Dit was het dan, het zijn wel heel veel foto's dit keer maar er was ook zoveel te zien aan bijzondere voertuigen wat je niet op andere treffens tegenkomt.

Oja, we hadden dus nog die mierenplaag in de camper en toen ik na het maken van deze serie foto's weer terug bij de camper kwam hebben Marijke en ik
besloten om de hele bubs in te pakken, op te laden en de motor te starten en vluchten. We hadden niet eens de route van tevoren gepland Marijke heeft
tijdens het rijden Lübeck ingetoetst om maar de westelijke richting te hebben. We hebben daarna met een tussenstop een kampeerplek gezocht en hadden
een plaats gevonden alweer aan de Ostsee in Pepelow. Dat was niet de meest logische route het had namelijk de vorm van een U. Maar we reden wel een kilometers lange toeristische route die we anders waarschijnlijk nooit gereden zouden hebben.

   

    

Na in Pepelow te hebben overnacht en de afvalwatertanks geleegd en vers water weer gevuld hebben we nog een overnachting op een camping in Dötlingen
waar het wemelde van de konijnen. De volgende dag zijn we de Nederlandse grens overgegaan en naar de ons bekende camperplaats De Bonestee in Nieuwlande
om de laatste nacht door te brengen van deze mooie en voor ons een lange reis.
  
  

        
  



 






 Abarth Works museum in Lier (BE)


                                                                       

                       Onze Moskvich 408 in rally-outfit  is nu eigendom van het Abarth Works Museum in Lier België alwaar hij nu een heerlijk plekje binnen heeft.
                  En waarachtig hij vond daar nog een oude bekende uit de Russische Klassieker Club Nederland en daarmee gaat hij samen een
                  Moskvitch rallyteam vormen maar het is nu nog even wachten op een Moskvitch servicewagen.

     

                                                               

                                               

  In het museum is een hele collectie rallyauto's bijeen gebracht van uiteenlopende merken. Zo staat de heer van Moerenhout, de eigenaar, hier bij
  een echte fabrieks Lada Samara rallywagen. Hij heeft niet alleen veel auto's verzameld maar ook heel veel reserve onderdelen om alles te kunnen
  restaureren. Deze Lada Samara komt zo uit de strijd en moet nog wel weer in orde gemaakt worden maar dat zal zeker weer goed komen.
 
    

     
  Er stond een groot aantal Lada rally wagens, daar heeft de eigenaar wel een zwak voor als oud-Lada dealer.
  Sommige auto's worden ook daadwerkelijk ingezet om wedstrijden mee te rijden,m zo had deze Lada Niva de dag hiervoor zich nog in het zweet
 
( eh.. modder) moeten werken. Maar gelukkig kon het rallyteam zich even lekker opfrissen bij de Fiat 600 wasbak.

       

       

       

                                                                


       

                                                                   


                      

     

     

     

    

     

     

    

                                   

     

     

                               

                                                           


  Met dank aan Guy Moerenhout voor de rondleiding door het museum, het is een onvoorstelbare verzameling van mooie en bijzondere auto's en enkele
  motoren. Dit was slechts een klein overzicht van de auto's die er uitgestald zijn. Dus mocht je eens een sportief automuseum willen bezoeken ga naar