Wartburgtreffen "Heimweh" 2013

Voor Edwin en mij was dit de elfde keer dat
wij het Wartburgtreffen in Eisenach (de geboortestad van Wartburg)
bijwoonden. De temperatuur
steeg regelmatig boven de 35 graden uit in
de middag. Maar daar lieten de deelnemers zich niet door thuis houden,
het evenemententerrein Spicke
kwam weer helemaal vol te staan met ruim 500
voornamelijk Wartburgen en Barkassen en een enkele van Wartburgmotor
voorziene Trabant.


Ons reisgezelschap bestond uit Edwin en Ben
met de rode 353W van Edwin, Jeroen en ik met mijn rode 353 Tourist en
Jaap en Annie met de 353 Tourist
ambulance in het legergroen. Die stonden ons onderweg bij Soesterborde op te wachten en sloten achter ons aan.

Het was heerlijk zonnig en heel warm maar
wij waren goed voorbereid onderweg met onze 70tiger jaren airco aan het
voorraam, open schuifdak en
een heleboel ramen die open konden.

.....en zo kwamen wij na ruim 520 kilometer aan bij.......


Wim zorgt er nog even voor dat zijn Wartburg er
spic en span bij staat. En Peter komt ook met zijn geheime wapen
aanlopen.


2TVN heeft al snel het Holland House geinstalleerd en
Paul heeft de Trabi biertap koud en daar moet uiteraard op gedronken
worden. Het Heimweh-feest
kan beginnen.

Daags tevoren heeft men het gras nog even gemaaid en Wim
kon het niet laten om het hooi nog even te oogsten en dat ging hem erg
goed af. Misschien
een nieuwe roeping?


Onze pensionbaas Bernd kwam ook met een Barkas Fuerwerh
naar Spicke, deze had hij samen met en voor zijn chef gerestaureerd en
dat hadden
erg mooi gedaan. Als bij de Barkas de laatste puntjes op de i zijn gezet gaan ze met het volgende project beginnen namelijk een Robur Fuerwerh.


Er waren weer een aantal hele mooie Wartburg 311 en 312 Campings,
coupe's en limo's, en 1 die als kunstwerk was opgestel en helemaal
goudgekleurd was.



Het waren weer tropische dagen tijdens het weekend en
niet alle Wartburgen waren hier tegen bestand want deze witte 353 heeft
koelwater staan spuiten.

Overleg in het Nederlandse kamp, misschien was het kiezen
van de eetgelegenheid voor deze dag. Ons favoriete restaurant is
Augustines in het centrum.
Daar kun je gezellig met zo'n 25 man/vrouw aan een grote
tafel buiten op het terras heerlijk eten en genieten van een heerlijk
drankje.
Maar het kan ook zijn dat het minder leuke ongelukje van
Carlo werd besproken want die had een uitglijder gemaakt tijdens de
Hollandse avond en
heeft zijn been heel lelijk gebroken en zal zeker maanden duren voor hij weer op de been is.

Corné had ook pech maar dan met hun Barkas B1000
camper, deze had problemen met water binnen houden omdat er een van de
koelwaterslangen de
geest had gegeven maar met veel hulp en goede adviezen werd het klusje geklaard.



Deze geweldig mooi gerestaureerde EMW stond model bij vele
fotograven en ook de ernaast staande super mooi gerestaureerde Wartburg
311.


Nog zo'n fantastische auto, een Dixi welke eveneens in Eisenach werd gebouwd.

In Hongarije waren een paar zeer handige jongens vele uren
bezig geweest met deze Wartburg 311, een Ford Mustang kaalgeplukt en
hiermee deze
prachtig mooi omgebouwde 311 voorzien van deze hele
aandrijflijn en het dak een beetje laten zakken en de achterschermen
van een IFA F9 eraan
gemaakt.
Klink simpel maar ik ga het niet nadoen.


Deze blauwe is wat meer doorleeft maar kwam netjes op eigen kracht aangereden.





Wim Staelens, een Vlaams 2TVN lid trad op als woordvoerder
namens de club bij een intervieuw van Wartburg-Radio en als afsluiting
bood hij 2 Hollandse
klompjes aan als herrinering aan dit gesprek.


Het fabrieksrallyteam had voor de Wende ook zo'n leuke
Wartburg-oprijwagen tot hun beschikking maar nu worden ze door handige
jongens nogweleens
nagebouwd. Die op de linkse foto werd te koop aangeboden voor € 6800,-



Er waren meer Nederlanders dan alleen 2TVN'rs, zo kwamen
Joris en Deborah er met hun Barkas B1000 camper en Martin en Carla van
het DDR
museum uit Udenhout met hun Wartburg Tourist.



Er was niks te gek voor deze Poolse deelnemers die hun
Trabant combi hadden omgebouwd naar een Wabant, een Trabant met
Wartburg aandrijving.
Ook de sportieve Melkus heeft een Wartburgmotor achter beide voorstoelen staan.


Niet alleen Carlo had een mankement, ook zijn wartburg 353
had er één, namelijk de energie verwekker had niet meer
de kracht om dienst te doen zoals
dat
hoort. Maar daar is de reddende engel die er voor zorgde dat de
Wartburg weer op eigen kracht naar huis terug kon gaan rijden.
We besloten om de mogelijkheid te pakken om op het
voormalig AWE fabrieksterrein de Ostkantine te bezichtigen welke
doorgaans gesloten blijft.
Hier staan een aantal auto's die gewisseld worden in het
museum. Hier staat Jaap en Jeroen achter een in verval rakende
montagehal van AWE.



Hierboven staat het mooie ontwerp van de Wartburg
ingenieurs, de al passende kant en klare 3 cilinder 4 takt motor welke
in 1988 zo in produktie had
kunnen gaan inplaats van
het door VW ingelepelde verouderde motor. Op verzoek werd de motor
gestart en had een goede soepele loop en echt jammer dat
het ontwerp geen kans heeft gekregen om zich te bewijzen van DDR bobo's.

Er was eerder al een overeenkomst gesloten met Dacia om de motor
van Renault origine in te bouwen maar toen de folders al gedrukt waren
bleek Dacia
niet te gaan leveren en konden alle voorbereidingen de
prullenbak gaan vullen. In België en Nederland zijn nadat de
tweetaktmotor geen goedkeuring
meer had nog geleverd met LPG als brandstof. Daarvoor werd een
olieautomaat ingebouwd want smeeolie door gas roeren valt niet mee
natuurlijk.
Onder: Twee proto typen van de Wartburg-ontwerpers die het niet
mochten halen. Van het gele model, de 355 waren er geloof ik zes
gebouwd en het
model lijkt toch wel heel erg op de later uitgekomen VW Passat en Hyundai Pony.


In de tijd dat hier in de hallen Wartburgs werden gebouwd kwamen
de arbeiders in deze hal hun maaltijd nuttigen, vandaar de mooie vloer
en lampen.


Na weer een nachtje heerlijk geslapen te hebben in ons Pension
Angelika in Eisenach volgt er het gebruikelijke uitgebreide ontbijt nu
vanwege
de al 's morgens vrij hoge temperatuur in de catacombe van het huis.


Maar ook buiten was het decor helemaal top. Hoewel de blauwe
DKWartburg Snellaster vraagt misschien toch enige uitleg, want zie
wieldoppen,
achterlichten, richtingaanwijzers maar ook de motor komt van Wartburg.




















Op zondag werd er de jaarlijkse rondrit door de omgeving gereden
met een paar honderd Wartburgen, Barkassen, IFA's, Dixi en een paar
Trabanten.
Jaap en Jeroen stapten bij mij in de Wartburg Tourist en Jaap
maakte regelmatig wat foto's naar voor en naar achter. Zo bleeft de
Wartburg van
Jaap en Annie zielig alleen achter op een bijna leeg Spicke.

Een dappere Dixi achtervolgde me steeds, met stevige klimmetjes
van soms 18% verdween hij even buiten beeld maar zodra het vlakker werd
dan was ie
er snel weer.

We kwamen weer door allerlei prachtige dorpjes met vakwerkhuizen.


Heel mooi he ..................zo'n Wartburg 311 Cabrio...........

Maar deze Volga is natuurlijk ook een schoonheid.

Onderweg stonden ook oldtimers opgesteld zoals hier 3 Jawa's en een Framo/Barkas V901/2


Veel werk ingestoken heeft deze Poolse deelnemer maar niet mijn
smaak. Een Wartburg 1.3 met 353 trekjes en doorgezakte veren waardoor
het een heus
stuiterballetje was geworden.

Een MZ en een Simson bromfiets raceten met ons mee en als de
Simson het niet bij kon houden dan kreeg hij wel een duwtje van de MZ
rijder.


Zo'n brug nodigt toch wel uit om het elastiek uit de kofferbak
te halen en eens lekker te gaan bungiejumpen want of parachutespringen
goed afloopt dat
weet ik niet.


Wat is dit nu weer,........iedereen ging de rotonde verkeerd om
nemen en sommige parkeerden er zelfs op. Moet niet gekker worden.

en zo kwamen we weer terug op het evenementterrein Spicke.

De mooie Volga welke we onderweg hadden toegezwaaid stond
ons al op te wachten op Spicke. Na de rit bleef het nog wat rustiger
met het aantal
deelnemers omdat velen na afloop maar direkt doorreden naar huis denk ik.







Het is
altijd gezellig nakeuvelen in het Holland House van 2 Taktvrienden
Nederland met een bakkie koffie of biertje uit Paul's Trabitap.




Maandagmorgen werd het Nederlands/Belgische kamp
opgebroken, de auto's opgeladen en volgeladen en gingen de neuzen van de meesten richting huis.
Doch echter niet die van ons want wij bleven nog een daagje en gingen met onze Wartburgen nog de wijde wereld in.

Gewoontegetrouw gaan we ieder jaar op zoek naar weer een ander
museum of andersoortige bezienswaardigheid, dit jaar was dit het
"Trabiparadies"









Het DDR Pausmobiel maar wie zit er daar nu in de volière?? Jeroentje en hij wijst naar boven.......

Nog wat theorielessen kunnen nooit kwaad.


Het was opnieuw tropisch zomerweer en dan is even lekker hangen op een
bankje in de schaduw wel lekker. Airco hebben wij natuurlijk niet in
onze
Wartburgen.
Hier bij het Trabi paradijs is dat geen probleem wat niet op te lossen
zou zijn want hier kunnen ze alles bouwen wat zij in hun hoofd
krijgen.
Iedere avond hebben we heerlijk buiten de deur gegeten
met lekker een biertje erbij en is jaarlijks dan ook weer goed voor een
paar extra kilo's
lichaamgewicht. Aan het eind van de dag kwam Jaap
telkens met de slaapmutsjes rond om alweer een leuke en gezellige dag
af te sluiten.
.............en dan naar bed..........en dromen dat het zoweer 2014 zal zijn.

Ik
ben nog druk bezig om de foto's uit te zoeken, bewerken en een
verhaaltje uit m'n duim
te zuigen,
dus heb even geduld de
pagina wordt wel weer goed gevuld.